Historie van de Wilgenhoek

De Wilgenhoek heeft een rijke geschiedenis. Zowel het gebouw als de school zelf. Op deze pagina vertellen we je er alles over.

Historie van het schoolgebouw

Het gebouw is ontworpen door architect P.F. de Bordes. Dit gebouw was het derde schoolgebouw dat De Bordes ontwierp voor Haarlem. Aan het begin stond het gebouw nog midden tussen de weilanden maar inmiddels staat de school al lange tijd in een gezellige woonwijk.

De basisschool werd op 7 maart 1931 geopend als de Linnaeusschool. De school werd in 1983 toen er 2 groepen van kleuterschool de Zonnehoek bij kwamen, de Wilgenhoek genoemd.

Bouwstijl van de school

De school werd uitgevoerd in een functionalistische stijl. Daarnaast heeft het een vrij statig en een beetje streng uiterlijk, naar de mode van de bouwtijd voor dit soort gebouwen.  Sterke overeenkomsten van dit project zijn te zien met de bouwkunst van de bekende architect W.M. Dudok die onder andere het raadhuis van Hilversum ontwierp in 1930.

Verbouwingen van de school

Door de jaren heen heeft het schoolgebouw meerdere verbouwingen gehad. In de jaren vijftig werd bijvoorbeeld het klaslokaal aan de laurierstraat uitgebreid met een serre voor het nieuwe montessorionderwijs. Ook de overige lokalen beneden werden vergroot met een serre aan de kant van het schoolplein.

In 2014 is er een tweede etage gecreëerd waardoor er een lesruimte en een extra kantoorruimte is ontstaan. Ook zijn de lokalen op de eerste verdieping verbreed voor extra ruimte.

• Invoering Basisonderwijs

Een andere belangrijke wijziging vond plaats in verband met de invoering van het basisonderwijs in de jaren tachtig. De kleuters van De Zonnehoek verhuisden naar de Linnaeusschool waardoor behoefte ontstond voor meer klasruimte. Een gedeelte van de oorspronkelijke gymzaal werd gebruikt voor het maken van een nieuw klaslokaal (waar nu groep Geel zit) met daarboven een personeelsruimte. Na de invoering van het basisonderwijs werd de naam van de school gewijzigd in OBS de Wilgenhoek.

• Onze school is een monument

Een monument is een object van tenminste 50 jaar oud dat juridisch is beschermd vanwege de bijzondere cultuurhistorische en/of architectuurhistorische waarden. Bouwkundig gezien gelden voor monumenten speciale regels. Meer informatie hierover vind je in de Monumentenwet.

Omdat het schoolgebouw goed behouden is gebleven door de jaren heen en gemeentelijke monumentenstatus heeft, is het ‘beschermenswaardig’ bestempeld.

85-jarig bestaan van de Wilgenhoek

In maart 2016 bestond de Wilgenhoek 85 jaar. Ter gelegenheid hiervan zijn er een aantal artikelen in diverse kranten verschenen, zoals het Haarlems Weekblad en het Haarlems Dagblad.

Bezoek van de Koningin

In 2015 kreeg de Wilgenhoek bezoek van Koningin Máxima. Ze kwam naar Haarlem voor het initiatief ‘Ieder Kind een Instrument’ van Hart Haarlem (centrum voor kunst, cultuur, kennis en muziek). Minister Jet Bussemaker, commissaris van de Koningin Johan Remkes en burgemeester Bernt Schneiders maakten allemaal deel uit van het gezelschap.